Els Camins Escolars del Districte de Sarrià-Sant Gervasi

El projecte “Camí escolar, espai amic” neix a recer d’una doble finalitat: un itinerari especialment estudiat i senyalitzat per als nois i noies que en faran un ús immediat i una sèrie d’accions educatives i comunitàries que ajudin a arrelar el projecte i a promoure el canvi d’actitud de la ciutadania -conductors i vianants- en la utilització d’aquest itinerari. Actualment hi ha una vintena de centres del Districte que estan treballant en aquest projecte, tot i que es troben en diferents moments de desenvolupament.

El Camí Escolar és un projecte de ciutat per la  formació i l’educació en valors des de 
l’autonomia, la solidaritat i la bona convivència: un itinerari senyalitzat que facilita que els infants vagin i tornin a peu a l’escola de manera segura. Ha de ser reconegut per aquells que l’utilitzen però també per la resta de ciutadans que en fan ús. 
Des d’un punt de vista de la mobilitat, es millora la cohesió social del barri i la recuperació de l’espai públic per a tothom. La prioritat són tots els vianants i l’aplicació de les mesures que garanteixin la seguretat viària, redueixin l’accidentalitat i fomentin el respecte entre els usuaris de tots els modes de desplaçament. 
En col·laboració amb la societat civil, la comunitat educativa i l’administració, l’estratègia de mobilitat contempla la intervenció en el territori i la gestió en matèria d’ordenació viària, regulació de trànsit i senyalització. 
La ciutat és el millor escenari per sensibilitzar la ciutadania des de la proximitat. Ens permet treballar per a la qualitat de l’espai públic a través de mesures com la pacificació del trànsit, més transport públic, millors senyals identificatives a les zones escolars, nous semàfors, més passos per a vianants adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, eliminació d’obstacles a les voreres, etc. 
Des de la perspectiva educativa, s’entén que el barri i la ciutat, com a una unitat territorial i social organitzada i dinàmica, són, a més, una font  d'idees, de recursos i de contextos educatius, que ofereixen moltes i diverses  oportunitats d'educació i l'aprenentatge. Per aprofitar-los, cal repensar noves estratègies i mètodes, -dins i fora de l’escola, nous  camps i noves accions comptant amb la participació de totes les entitats que interactuen en la comunitat: associació de mares i pares, de veïns, de botiguers, donant espai a la participació dels propis nois i noies i comptant amb tots els agents compromesos corresponsablement en l'educació dels ciutadans més joves. Tots ells són imprescindibles per promoure el canvi cultural desitjat envers el tema que ens ocupa. Per últim, cal sobretot garantir que aquestes accions es podran oferir de manera continuada, cada curs escolar. 
Si bé els esforços d’actuació se centren en els entorns dels centres escolars, també es tenen en compte la resta d’usos i funcions del sector amb la voluntat que les millores proposades els puguin repercutir positivament i que, en cap cas, no els suposin un entrebanc al desenvolupament de la seva activitat. 
Cada Camí Escolar es desenvolupa en un entorn concret que té la seva pròpia idiosincràsia, per tant les mesures a desenvolupar tant des del punt de vista tècnic com pedagògic hauran de contemplar aquesta especificitat.